תיאטרון אורנה פורת - האבן האחרונה




"האבן האחרונה" – דרמת נוער מטלטלת

ביקורת מאת: איטו אבירם

דרמה קצבית מרגשת בביצוע שני שחקני תאטרון אורנה פורת. חובה לילדי בתי הספר בישראל.

"דרמת נוער מטלטלת", כך הוגדרה השעה שאותה בילינו אני, בתי ועשרות צופים צעירים אחרים בחברתם של השחקנים נדב ניר ודורון בן דוד. אכן, יצאנו מטולטלים כדבעי. מבט בעיניהם של הצופים האחרים אישר, כי גם הם התרשמו ביותר מהדרמה.
זוכרים את מקרה האבן שהושלכה מהגשר המוליך אל הישוב הערבי ג'אסר א זארקה על מכונית חולפת בכביש החוף? האבן הביאה למותו של הנהג, והמשליך היה נער ערבי. זהו, בדיוק, נושא ההצגה, שהיא מתורגמת ומתייחסת למקרה דומה שאירע בארה"ב.
מה מביא שני נערים לעמוד על גשר בשעת לילה ולהתחרות ביניהם מי יצליח לפגוע באבן גדולה בשמשות מכוניות החולפות מתחתיהם? רועי רשף שתרגם וביים ניסה וגם הצליח להעביר אותנו, הצופים, אל אחורי הקלעים של הסצנה הקשה הזו. בעזרתו, ובעיקר בעזרתם של שני השחקנים המוכשרים, המוסיקה והאפקטים הקוליים ביחד עם התאורה המדויקת, אנו זוכים להציץ ברקע הגורם לבני אדם צעירים לבצע פשע שכזה.
מה שמתחיל בניסיון הפחדה של נהגים לשם השעשוע, מסתיים בטרגדיה נוראה.באמצעות משחק של חילוף תפקידים, שבו השחקנים מגלמים את הנערים וגם את שני הבלשים שחוקרים את האירוע, נחשף בפנינו סיפור מטלטל שמעלה שאלות בוערות כמו: מתי מבשילה היכולת להבחין בין טוב ורע, מה המשמעות האמיתית של לקיחת אחריות על בחירות בחיים, ומה הוא חלקנו באחריות על מעשיו של אחר?
ההצגה שומרת על קצב נכון, ואין בה רגע דל. הצופה אינו יכול שלא לקשר, כל העת, בין הסצנה המתרחשת כביכול בעיירה קטנה בצדו האחר של העולם, לבין בני נוער ישראלים הנדחפים לביצוע פשעי אלימות רק בגלל שעמום או לחץ חברתי. וזה כל כך קל...
מן הראוי שההצגה הזו תועלה, כהצגת חובה, במסגרת "סל תרבות" או בכל מסגרת אחרת, בכל חטיבת ביניים ובית ספר תיכון בישראל. בעצם... כבר בכיתות ה' ראוי לצפות בהצגה. ולהוכחה – בתי בת העשר יצאה מההצגה בהתרגשות גדולה.
ושוב, לא אוכל לסיים את הכתבה בלי להתלונן שוב, וכנראה ללא סיכוי לשינוי, על איכות הצפייה הגרועה באולם ירושלמי שבתיאטרון סוזן דלל. האולם פשוט אינו מתאים להצגות בהם הצופים הם ילדים!
האבן האחרונה – תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער
משך ההצגה: כשעה
גילאים: 17-12
תרגום ובימוי: רועי רשף מליח
תפאורה ותלבושות: ניב מנור מוסיקה: יחזקאל רז תאורה: יעקב סליב
ע. במאי: הגר זיידל כהן
שחקנים: נדב ניר, דורון בן דוד


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תפילת השחקן

אם החלטתם לכתוב מערכונים להלן כמה טיפים

הטכניקה להבנת המשחק הקומי.

מוקדש לשחקן אחד

טלוויזיה מחורבנת

סאבטקסט, שיעור אחרון, כתיבת עלילה, תיקונים, לא לקום עד שאתה לא מסיים