איפה הפעולה? חלק א'


אנשים מסתבכים עם פעולות. אני נתקל בשחקנים, בימאים ומחזאים שלא לגמרי מצליחים להבין את הדבר המוזר הזה שנקרא פעולה. אני שומע הרבה מאוד גרסאות של 'מה זה פעולה.'  אז החלטתי לנסות להבהיר.
פעולה היא לא אקט מסתורי שאם מישהו ידבר את הטקסט אז משהו יקרה. פעולה זה אירוע שמתרחש הגורם לאירוע נוסף להתרחש. זהו. באמת שאין יותר. כלומר פעולה מורכבת משני אירועים שיש ביניהם קשר. סיבה ותוצאה.

לדוגמה:
(אירוע ראשון ) אני דוחף את הכיסא. (אירוע שני.) הכיסא מתהפך על הרצפה. .
(אירוע ראשון) אני שואל לשלומך (אירוע שני) אתה עונה בסדר. יש שיגידו שזה לא פעולה. אבל אם יש פועל (שואל - עונה) אז יש פעולה (לא דרמטית במיוחד, אבל עדיין פעולה.)
שימו לב שעכשיו האירוע השני הוא הטריגר לפעולה הבאה. כלומר האירוע השני מעורר פעולה נוספת. ובכך הופך להיות האירוע ההראשון : הכיסא מתהפך על הרצפה. אני מקבל מכה ממנו. וכך הלאה.
דמיינו שאתם מסדרים דומינו. אירוע ראשון - הדומינו נופל - אירוע שני הוא מפיל דומינו אחר. הדומינו האחר מפיל דומינו וכ אפשר להמשיך. כל משפט בטקסט הוא כמו קוביית דומינו. וכך מחברים את את ההצגה להיות רצף של סיבה ותוצאה. יותר מדי רווח בדומינו והרצף ישבר.

איך יודעים מתי יש אופציה להגדרת פעולה? לפי הנקודה. כל משפט שנגמר בנקודה, סימן שאלה, סימן קריאה, נקודותיים, או שלוש נקודות בסופו נמצא האירוע השני.
גם חוסר באירוע השני הוא אירוע בפני עצמו. שחקן או במאי טובים יזהו שאם אין אירוע שני ברור הם יגדירו אותו כאירוע על מנת לבסס את סוף הפעולה.

לדוגמה: (אירוע ראשון) אני שואל לשלומך. (אירוע שני) שתיקה.

השתיקה היא טריגר שגורם לי לאירוע הבא. לכן הרבה פעמים שאומרים לשחקנים לעבוד מהפרטנר הכוונה לעבוד מרצף האירועים שלו. הפרטנר תמיד יספק אירועים גם אם אין לו שמץ של מושג מה הוא עושה. אבל האירוע הוא לא המילים שנאמרות. האירוע זה מה שקורה. והדרך הטובה ביותר להבין מה קורה זה אם אתם מצליחים להגדיר את האירוע באמצעות פועל.

פעולה ניתן להגדיר ותמיד אפשר לראות אותה נוכחת מול עינינו,  היא מניעה את העלילה קדימה, והיא תמיד נובעת ממה שקרה לפניה. .

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תפילת השחקן

אם החלטתם לכתוב מערכונים להלן כמה טיפים

התיאטרון שבלב

סדנת כתיבה טכניקות ומבנה הסיפור.

הטכניקה להבנת המשחק הקומי.

למה אני לא אוהב קריאות מבויימות ואיך זה קשור לציור שסבא שלי מסגר בחדר העבודה שלו.